Foarte des sintagma a�ztulburari de ritm si fluentaa�? este utilizata facandu- se referire la a�zbalbaialaa�?, insa aceste tulburA?ri includ si alte dificultati in ceea ce priveste ritmul si fluenta vorbirii, balbaiala fiind doar una dintre acestea.
Tahilalia si bradilalia reprezinta doua dintre tulburA?rile de ritm si fluenta care afecteaza claritatea vorbirii si impiedica transmiterea unui mesaj cA?tre interlocutor.
Tahilalia
Principala caracteristica a tahilaliei este vorbirea exagerat de rapida, ea apA?rA?nd la persoanele cu instabilitate nervoasA?, cu hiperexcitabilitate.
Copiii tahilalici sunt copii nervozitate, agitatie, care par neatenti (sunt multe cazuri de tahilalie printre copiii cu tulburA?ri de deficit de atentie si hiperactivitate- ADHD).
Ritmul exagerat al vorbirii imprima comunicA?rii o notA? de perturbare generala si, in majoritatea cazurilor, sunt prezente si alte deficienE�e care pot accentua manifestA?rile specifice vorbirii tahilalice, cum ar fi auzul fonematic slab sau o gA?ndire confuzA?.
Terapia logopedica nu numai ca este recomandabilA?, ea devine chiar obligatorie. Jocurile de miscare, cele pe fond muzical si activitA?tile cu caracter ritmic sunt atractive pentru copilul tahilalic si sunt foarte eficiente A�n procesul recuperA?rii logopedice. Deprinderea de a vorbi calm si rar este scopul principal al terapiei logopedice, astfel ca, de cate ori copilul da un raspuns, se va insista pe cultivarea acestei deprinderi.
Arcoxia purchase
Bradilalia
Bradilalia se opune tahilaliei, fiindu-i caracteristica o vorbire A�ncetinitA?, rara, aceste manifestari accentuandu-se in cazul deficientei de intelect sau cand procesul de inhibitie este dominant la nivelul dinamicii corticale.
Se impune, de asemenea, terapie logopedica in cazul acestei tulburA?ri, cu scopul de a reduce lentoarea vorbirii, care imprimA? comunicarii un aspect inexpresiv, neplA?cut, inestetic, fiind exagerat de taraganata.
Ce puteti face, ca pA?rinte, in cazul in care copilul dvs. se confruntA? cu una dintre aceste tulburA?ri?
1.A� A� A� A� Incercam sa nu ii facem copilului observatii, sa nu ii criticA?m vorbirea. Aceasta nu va duce decat la agravarea tulburA?rii.
2.A� A� A� A�Copilul nu are nicio vinA? pentru aparitia acestor tulburA?ri, asadar nu il pedepsim. Tulburarea se va accentua, in niciun caz nu va dispA?rea.
3.A� A� A� A�EvitA?m sa facem (mai ales in fata copilului) comparatii cu vorbirea celor de aceeasi varsta, sau chiar mai mici decat el.
4.A� A� A� A�Este indicat sa consultaE�i cat mai devreme posibil un logoped. Aceste tulburA?ri pot lua forme nedorite (tulburA?ri ale limbajului scris-citit, logonevroza), care vor afecta viata prescolarului/scolarului, precum si modul in care se va dezvolta personalitatea copilui, in timp putA?ndu-se ajunge la fenomene de inadaptare socialA?, frustare, dizarmonii ale personalitA?E�ii.
Factorii implicati in procesul de recuperare al bradilaliei/tahilaliei sunt multipli si interacE�ioneazA? complex, astfel perioada de terapie logopedica variazA? de la un caz la altul, insa esentialA? este posibilitatea unei interventii logopedice precoce.
Ancuta Adriana Petcu
Logoped
Leave a Comment